tisdag 5 augusti 2014

Brutalt gösfiske i sommarvärmen!

Förra veckan bestämde jag mig för att ta ett göspass mitt i semestern. Stack ut på morgonen och det visade sig snart att gösarna löpte amok i värmen! Var jag än körde fanns huggvilliga gösar, i stort sett samtliga fiskar jag släppte på högg stenhårt. Efter en halvdags fiske kände jag mig mätt på att dra storgös och då kunde jag summera 13 gösar över fyra kilo. 11 vägde över fem kilo, sex över sex kilo och tre över sju kilo! Största var på  7,41 kg 94 cm. Samtliga fiskar högg på samma jigg, en Fin-S 7” i färgen Mahi mahi. Fick även två bonusgäddor med största på nästan nio kilo.Fisken gick relativt långt ner, på 4-6 meter, vilket gjorde fisket extra lätt. Annars går många fiskar väldigt nära ytan nu i värmen, och man får ofta släppa på dem utan att ens se dem på 2D-ekolodet. 

Historien är inte slut med detta. Ett par dagar senare drar jag på semester till Småland för att besöka min mors barndomshem och hamnar av en slump vid en liten sjö i de djupa skogarna. Kör tre morgonpass och även här är gösarna på hugget. Får fyra fiskar upp till 4,9 kg första morgonen, fem gösar med toppar på 5,1 5,1 och mäktiga 7,95 kg 93 cm anda morgonen. Tredje morgonen åter fyra gösar upp till fem kilo. En åttakilosgädda som bonus gav en häftig fight. Har nu fått totalt 11 gösar över sex kilo i år vilket jag är helnöjd med. 

Inga kommentarer: