lördag 3 maj 2014

Rekordtunga över kilot!















Det har varit dåligt med bloggandet på ett tag, men efter gårdagsnattens rekord måste jag lämna en rapport. Har varit ute och fiskat tunga ett par nätter och fick en fin fisk på 470 g förra gången. Igår natt gjorde jag ett nytt försök på lite nya platser. Redan på kvällen stack jag ut med min nyinköpta Oskwig 370 som är perfekt för inomskärs fiske. Piggvararna var hemma och jag fångade inte mindre än sju stycken under kvällen. Största var på fina 2850 g. Efter mörkrets inbrott såg jag även fyra tungor varav två var osannolikt stora, mycket större än några jag sett tidigare. Efter mycket lirkande med den näst största, river jag fisken och tror det är kört. Lyckas ändå få fisken att nappa igen. Efter lite kalabalik kan jag stranda den 46 cm stora fisken i tungafönstret. Nästan ofattbart stor tynger den vågen till 1250 g.  Tyvärr väntade jag lite för länge med mothugget och jag tvingas avliva den då den sitter djupt krokad.  Den större fisken som adrig nappade vill jag knappt tänka på, den skattade jag till ca 2 kg!!

Jag tror inte att jag får behålla rekordet speciellt länge, men ett rekord är ju alltid ett rekord. För er som vill prova tungafiske, förbered er på utebliven nattsömn och att man får leta länge för varje fisk. Sedan är det ganska många som viker undan och försvinner utan att ta. De verkar dock finnas på många platser utmed kusten, från Öresund upp till Strömstad. Rekordtungan högg på 60 cm vattendjup och på helt
vanlig mask.

2 kommentarer:

Niklas S sa...

Stort grattis Fredrik!

Haze sa...

Coolt!! Stort grattis!! Kul att du såg en ännu större också! Känns som att tungarekordet o piggvaren med hänger löst ;)